سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربردهای پت بازیافتی

صنعت طلای کثیف

کاربرد انواع مواد بازیافتی پلاستیکی 

 گرانول مستربچ 

در ادامه شما را با تعریف مواد شیمیایی مورد استفاده در مستربچ بیشتر آشنا می سازیم و در این زمینه اطلاعاتی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

  • پلیمر پایه : این محصول معمولا پلیمرهای مصرفی است که شامل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، اتیلن وینیل استات و واکس هایی با وزن مولکولی پایین می باشد.
  • مواد افزودنی : با توجه به نوع کارایی گرانول مستربچ از مواد افزودنی مختلفی استفاده می شود که بسته به نوع کارایی محصول انتخاب می شود. برای مثال پیگمنت ها یا پرکننده ها یا مواد افزودنی شامل رنگدانه ها را می توان از مهمترین مواد افزودنی دانست که به مستربچ ها اضافه می شود.
  • عامل فعال سازگار کننده : یکی از موثر ترین روش هایی که برای پایداری شرایط مستربچ مورد استفاده قرار می گیرد، عامل فعال سازگار کننده است. در واقع این ماده می تواند شرایط لازم برای ساخت گرانول مستربچ را ایجاد کند و یکی از مهمترین موادی است که در ساخت مستربچ مورد استفاده قرار می گیرد.

در این قسمت شما را با موادی که در ساخت مستربچ دارای کاربرد هستند آشنا کردیم و در ادامه شما را بیشتر با کارایی و انواع این محصول آشنا خواهیم نمود.

پلیمر پایه

فرایند بازیافت بطری پت

به طور کلی برای تولید پت بازیافتی ابتدا فرآیند کار به گونه ‌ای بوده که پسماند های پت را جمع ‌آوری کرده و آنها را به محل کارخانه انتقال می دهند. سپس این مواد را با استفاده از آسیاب تبدیل به پولک هایی کرده که به بخش شست و شو ارسال می شود. لازم است بدانید به این پولک ها پرک پلیمر نیز گفته می ‌شود که یک کالای تجاری و صادراتی محسوب شده است. به طوری که در حال حاضر این ضایعات به صورت خام نیر به کشورهای مختلفی چون چین، ترکیه و غیره صادر می شود. دستگاه مورد استفاده برای تولید پت های بازیافتی دستگاه هات واش پت بوده که با استفاده از این دستگاه به راحتی پت های بازیافتی فشرده شده و برای تولید محصولات جدید آماده می شود. حال اگر بخواهیم مراحل تولید پت بازیافتی را برشمریم باید بدانید که شامل تکه تکه شدن بطری ها، جداسازی کاپ، آلومینیوم، درپوش و غیره، جداسازی پت از بطری های pvc ،شست و شوی گرانول ها، خرد کردن و تمیز کردن در حالت سرد، استفاده از حلال ها برای خارج سازی آلاینده‌ ها و خشک کردن گرانول ها می شود.

فذآیند بازیافت بطری پت

اهمیت بازیافت پت

شاید بسیاری از افراد تاکنون به اهمیت بازیافت کردن پت ها توجه نکرده باشند. اما لازم است بدانید امروزه مصرف انواع نوشیدنی ها در بطری های پلی استر در حال افزایش بوده که این امر می ‌تواند به راحتی پسماند های متعدد ایجاد کرده  و مشکلات زیادی نیز به همراه داشته باشد. ترویج روحیه راحت‌ طلبی این امر را به وجود آورده است که استفاده از بطری های دور انداختنی به جای بطری های شیشه ای بسیار زیاد شود. حال اگر این میزان مصرف از نوشیدنی هایی در بطری های پلی استر ادامه پیدا کند طبیعتاً مشکلات زیست محیطی زیادی به وجود خواهد آمد و مشاهده می شود که مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز هیچ گونه مسئولیتی در جمع آوری این بطری های خالی ندارد. با این حال طبیعتاً استفاده از بطری های پت می تواند بسیار درست و به جا باشد. برای بازیافت مواد مختلف مشاهده می شود که در بعضی از کشورها تعیین قیمت‌ های آغاز شده به طوری که اگر کسی بطری را بازگرداند پول کمتری برای مصرف محصول می پردازند و هر کسی که بطری را دور بیندازد باید هزینه ای نیز در مقابل آلوده سازی پرداخت کند. حال هنگامی که از بطری های پت استفاده می شود به راحتی می توان اقدام به بازیافت این قوطی ها کرد و از بسیاری از مشکلات جلوگیری نمود. اگر چه تاسیس کارخانه های بازیافت در کوتاه مدت میسر نمی باشد و هزینه زیادی در بر دارد اما در حال حاضر شرکت هایی برای تولید پت بازیافتی راه اندازی شده است و در بسیاری از این شرکت‌ها مشاهده می شود که اقدام به خرید و فروش پرک پت شده است.

کاربردهای پت بازیافتی

با گسترش بازیافت پت بازیافتی، توجه تولید کنندگان و سرمایه گذاران به استفاده از این ماده، به جای استفاده از مواد تازه و دست اول جلب شده است. از پت بازیافتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید بسیاری از محصولات استفاده می شود. به عنوان مثال تولید پلاستیک های مهندسی با استفاده از پت بازیافتی رونق زیادی دارد. از این ماده همچنین در تولید الیاف پلی استری نیز استفاده می شود. خوب است بدانید از الیاف پلی استری در تولید محصولاتی چون فرش، کیسه خواب، لباس و دیگر محصولات نساجی استفاده می شود. پوشش های غیر خوراکی مانند سبد لباس و یا زباله نیز یکی از محصولات ساخته شده توسط پت بازیافتی است. از پت بازیافتی در ساختن آلیاژ و آمیزه سازی با دیگر رزین های گرمانرم نیز استفاده می شود.بازیافت مواد پلاستیکی

پلیمرهای سازنده مواد پلاستیکی


امروزه صنعت پلاستیک، یکی از گسترده ترین و پیشرفته ترین صنایع مدرن جهانی به شمار می آید. پلاستیک تولید شده در کارخانجات متفاوت، کاربردهای مختلفی داشته و بسته به استفاده آن در انواع متنوعی تولید می گردد. بسته بندی ها، ظروف مخصوص پخش، ظروف مختلف آشپزخانه، برخی از تجهیزات دندانپزشکی و لوازم پزشکی از جمله کاربردهای پیشرفته و بسیار گسترده استفاده از مواد پلاستیکی می باشند. امروزه در سراسر جهان بیش از 10000 نوع پلاستیک مصرفی فرموله، تهیه و در موارد بسیار متفاوت مورد استفاده قرار داده می شود.

پلیمرها ترکیبات تشکیل دهنده اصلی پلاستیک ها بوده که از سنتز نفت، گاز و ذغال سنگ بدست آمده و در ترکیب با عناصری مانند کربن، نیتروژن، گوگرد و کلر به شکل پلاستیک در می آیند. متاسفانه محصولات پلاستیکی تا سالیان سال در طبیعت باقی مانده و به دلیل تجزیه ناپذیری طولانی مدت به محیط زیست آسیب می رسانند، از این رو بازیافت مواد پلاستیکی و فرآورده های پلاستیکی اهمیت فراوانی داشته و به روش های متفاوتی انجام خواهد گرفت. این بازیافت، شامل حال برخی از مواد پلاستیکی نشده و بسته به مواد تشکیل دهنده پلاستیک بازیافتی از نوعی به نوع دیگر متفاوت می باشد.

بازیافت بازیافت مواد پلیمری و پلاستیکی معمولا از یک سری مراحل شبیه به هم تشکیل شده است. البته ممکن است بر اساس نوع پلاستیک، برخی از این مراحل جابه جا شده یا جایگزین یکدیگر شوند. اولین مرحله از بازیافت پلاستیک ها، جداسازی آنها بر اساس نوع، جنس و رنگ آنها می باشد. پس از آن مرحله بعدی یعنی مرحله شستشو آغاز می شود چرا که ممکن است آلودگی هایی روی پلاستیک ها وجود داشته باشد و محصول تولیدی را نیز آلوده کند. در مرحله بعد خرد کردن مواد انجام می شود چرا که کاهش اندازه منجر به حرارت پذیری بهتر و همگن شدن مواد نسبت به یکدیگر می شود. در آخرین مرحله نیز حرارت دادن و تهیه گرانول انجام می شود تا بتوان با استفاده از آن محصولات جدیدی را تولید نمود.

مراحل بازیافت مواد پلیمری و پلاستیکی

اجزای مختلف گرانول مستربچ

به طور کلی می توان گفت انواع اجزای گرانول مستربچ به سه دسته تقسیم شده که شامل پلیمر پایه مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگار کننده می‌ شود. پایه پلیمری که شبیه پلاستیک است شامل انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و اتیلن وینیل استات می ‌شود. افزودنی شیمیایی نیز پودر رنگ بوده که به عنوان بهبود دهنده ها و پرکننده های شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته و موجب می شود خواص گرانول بهبود پیدا کرده و قیمت تمام شده آن نیز کاهش پیدا کند. دیگر اجزای مستربچ عامل سازگار کننده بود که موجب بهبود بخشی افزودن یا رنگ می شود. به طوری که برای افزایش سازگاری شیمیایی افزودنی ها با پلاستیک از این عامل ها استفاده می شود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از گرانول مستربچ صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه لازم برای مخلوط کردن این پودر ها می باشد؛ زیرا استفاده از این ماده بسیار اقتصادی است. از دیگر خواص گرانول مستربچ می ‌توان به ایجاد شفافیت در محصولات رنگی، ثبات بیشتر خواص رنگ، بهبود بخشیدن فرایند ذوب، یکنواختی و پخش شدن بهتر رنگ ها، عدم پخش شدن رنگدانه ها در هوا و محیط و عدم آلودگی محل تولید، بهبود مشکلات تغییر و غلظت مواد افزودنی و ذخیره سازی و جابجایی راحت تر مواد شاره کرد.یکی دیگر از انواع گرانول مستربچ، مستربچ لیز کننده بوده که برای حل مشکل چسبندگی بین فیلم پلیمری با سطح از آن استفاده می شود. همچنین این ماده موجب می شود که زندگی بین دو فیلم نیز از بین برود. مستربچ های لیز کننده بعد از فرآیند اکستروژن روی سطح مهاجرت کرده و یک لایه ایجاد می نماید که این لایه می تواند ضریب اصطکاک بین لایه های فیلم با هر سطح دیگری را کاهش دهد. با این وجود طبیعتا گرانول های مستربچ لیز کننده می تواند در فرآیند تولید سهولت ایجاد کرده و جابجایی و حمل و نقل فیلم های پلیمری را نیز آسان نماید.