سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرک پت هات واش چیست؟

آشنایی با محصولات بازیافتی 

فرایند بازیافت بطری پت

به طور کلی برای تولید پت بازیافتی ابتدا فرآیند کار به گونه ‌ای بوده که پسماند های پت را جمع ‌آوری کرده و آنها را به محل کارخانه انتقال می دهند. سپس این مواد را با استفاده از آسیاب تبدیل به پولک هایی کرده که به بخش شست و شو ارسال می شود. لازم است بدانید به این پولک ها پرک پلیمر نیز گفته می ‌شود که یک کالای تجاری و صادراتی محسوب شده است. به طوری که در حال حاضر این ضایعات به صورت خام نیر به کشورهای مختلفی چون چین، ترکیه و غیره صادر می شود. دستگاه مورد استفاده برای تولید پت های بازیافتی دستگاه هات واش پت بوده که با استفاده از این دستگاه به راحتی پت های بازیافتی فشرده شده و برای تولید محصولات جدید آماده می شود. حال اگر بخواهیم مراحل تولید پت بازیافتی را برشمریم باید بدانید که شامل تکه تکه شدن بطری ها، جداسازی کاپ، آلومینیوم، درپوش و غیره، جداسازی پت از بطری های pvc ،شست و شوی گرانول ها، خرد کردن و تمیز کردن در حالت سرد، استفاده از حلال ها برای خارج سازی آلاینده‌ ها و خشک کردن گرانول ها می شود.

بطری پت

برای سودآوری در زمینه بازیافت بطری پت به تجهیزات و ماشین آلات هم نیاز است. برآوردها نشان می دهد، قیمت تمام شده تجهیزات چیزی در حدود 210 میلیون تومان خواهد بود. ( قیمت ها تقریبی است و نوسانات دنیای اقتصاد در قیمت گذاری ها باعث عدم ثبات بازار می شود) برای این کار به نیروی انسانی هم نیاز دارید. شما در این طرح می توانید برای 20 نفر شغل ایجاد کنید. به طور کلی برای راه اندازی این طرح سرمایه ای در حدود 950 میلیون تومان نیاز است. برای به بار نشستن نهال نوپای بازیافت پت بازیافتی صبور باشید. گفته می شود پس از گذشت 3 سال سرمایه شما به شما باز خواهد گشت و به راحتی می توانید سودآوری داشته باشید.

گرانول مستربچ چیست؟

قبل از معرفی گرانول مستربچ، بهتر است در ابتدا شما را با مفهوم گرانول آشنا کنیم. گرانول، در واقع به اشکال دانه ای پلیمر گفته می شود. برای استفاده از گرانول ها لازم است که در ابتدا آنها را ذوب و شکل دهی نمود. به عبارت دیگر، بعد از تولید پلیمر آن را در دستگاهی شبیه به چرخ گوشت به نام دستگاه «اکسترودر» ذوب می کنند و بخش خروجی آن یک کاتر برای قطع کردن پلیمرهای خروجی نصب می شود تا پلیمرها را شبیه به دانه های ساچمه ای قطع نمایند که این مواد خروجی اصطلاحا گرانول گفته می شود. به محصولی که در آن پودر رنگ، پودرهای مواد معدنی و مواد آلی به صورت کاملا بهینه و در فرایند مذاب در داخل یک ترموپلاستیک با یکدیگر ترکیب شده اند، مستربچ گفته می شود.

برای تولید محصولات بسیار زیادی در صنعت پلاستیک، حتما نیاز است که عوامل بهداشتی کاملا رعایت شود. به عنوان مثال، ظروف غذایی و دارویی پلاستیکی، جزو آن دسته از محصولاتی هستند که محیط تولید آنها باید کاملا تمیز و بهداشتی نگهداری شود که به همین منظور گرانول های پلاستیکی برای تولید این مواد مورد استفاده قرار می گیرند. اما در مواردی نیاز است که یک سری افزودنی هایی به گرانول مواد پلیمری اضافه شود که در صورت استفاده از مواد افزودنی پودری محیط تولید به شدت آلوده و غبارآلود خواهد شد که مستربچ ها از جمله موادی هستند که به دلیل ساختار گرانولی به راحتی با مواد پلاستیکی گرانول ترکیب شده و هیچ گونه آلودگی در محیط به وجود نمی آورند.

 

پرک پت هات واش چیست؟


نوعی پلاستیک که غالبا حجم زیادی از ضایعات را تشکیل می دهند پت نام دارند که اگر پت ها به صورت اصولی بازیافت شود می توانند  برای شما کسب و کار پر رونقی را به وجود آورند. این مواد پلاستیکی در ابتدا باید آسیاب شوند که به این کار پرک گفته می شود پس پرک پت هات واش یعنی پت های آسیاب شده ای که در دستگاه هات واش شسته شده اند. اگر شما در کار بازیافت پت به دنبال سودآوری بیشتری هستید بهتر است بدانید که در کار بازیافت پت، عددها و فاکتورهایی وجود دارد که باید در زمان پرک پت هات واش به آن توجه بسیاری داشته باشید زیرا تنها پرک پت هایی خریداری می شوند که مطابق با معیارهای اساسی به دست آمده بوده  و قابلیت استفاده در کارخانجات مختلف را داشته باشند.

 

پت بازیافتی

چنانچه در کار بازیافت پت فعالیت دارید و پرک پت هات واش تولید می کنید بهتر است بدانید که در شستشوی پلاستیک های متنوع و تهیه پرک از آنها کافی است پلاستیک ها را تمیز کرده و تنها رنگ ها را از آنها جدا کنید در صورتی که شستشوی پت ها باید با رعایت نکات اساسی  انجام شده و شاخص آلودگی آنها پس از تولید پرک پت های  هات واش تعیین شود. یعنی اگر میزان PVC  و دیگر ناخالصی وجود داشته در پرک پت ها بیشتر از حد مجاز باشد،  بار در کارخانجات استفاده کننده مورد قبول نخواهد بود و شما مجبور هستید بار خود را با قیمت بسیار پایینی به فروش برسانید از طرفی اگر سعی کنید با استفاده از بهترین دستگاه ها پرک پت های هات واش، پرک پت هایی را تولید کنید که پایبن ترین ناخالصی را داشته باشند مطمئنا شما مشتریان بیشماری رو به سمت خود جذب می کنید و سودآوری زیادی برای شما خواهد داشت

 

از آنجایی که مواد پلاستیکی مانند کیسه ها و ظروف به وسیله انواع پلیمرها ساخته می شوند و چون اکثر پلیمرها را می توان بازیابی کرد، پس از استفاده کردن از انواع مواد پلاستیکی و دور ریختن آنها امکان بازیافت و استفاده مجدد از آنها نیز وجود دارد. یکی از موضوعات مهم در این زمینه قابلیت استفاده از پلاستیک بازیافتی در مصارف غذایی است. مواد پلیمری مختلفی جهت ساخت انواع ظروف پلاستیکی به کار می روند. برای مثال ظروفی که نوشابه گازدار در آن نگهداری می شود از جنس  پلی اتیلن ترفتالایت است و از پلی کربنات برای ساخت شیشه های شیر خوری کودکان استفاده می شود. اما به علت گران بودن پلی کربنات ها از این نوع پلیمرها جهت بسته بندی مواد غذایی کمتر استفاده شده و از آنها بیشتر برای تولید شیشه های شیر کودکان استفاده خواهد شد.

برای بسته بندی لبنیات از پلیمرهایی از جنس پلی استایرن، پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده می شود. پلیمرهای به کار برده شده برای ساخت ظروف یکبار مصرف نیز از جنس پلی استایرن و  پلی پروپیلن هستند. شایان ذکر است که چون برخی از مواد پلاستیکی حاوی رنگ هستند، برای بازیافت مواد پلاستیکی از رنگدانه پلاستیک (مستربچ) استفاده می شود.

.