سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفاده از روش های نوین برای بازیافت پلاستیک ها

بازیافت مواد پلاستیکی چه اهمیتی دارد؟

محیط زیست یکی از مهمترین مسائلی است که تاثیر بسیار زیادی در زندگی روزمره بسیاری از ما دارد. به همین دلیل نابودی محیط زیست می تواند زندگی ما را نیز نابود کند. حال به نظر شما در طی سالیان اخیر، محیط زیست ما با چه مشکلاتی همراه است؟ بدون شک وجود زباله های پلاستیکی در محیط زیست منجر به نابودی آن خواهد شد. چرا که فرایند تجزیه پلاستیک و پلیمر در طبیعت میلیون ها سال طول می کشد و تجمع آنها مناظر زشتی را در طبیعت ایجاد می کند. پس باید چه کنیم؟ بنشینیم و از بین رفتن محیط زیست خود را مشاهده کنیم؟! خیر! باید به دنبال بازیافت مواد پلاستیکی باشیم! فرایند بازیافت علاوه بر حفظ محیط زیست، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. زیرا پلاستیک های فراوانی در اطراف ما وجود دارند که فرایند بازیافت آنها بسیار ساده و اقتصادی است. جالب است بدانید که بازیافت مواد پلاستیکی در کشورهای پیشرفته جهان بسیار پرطرفدار است؛ به طوری که زباله های پلاستیکی را طلای کثیف می نامند و از بازیافت آنها سودهای کلانی را می برند. در ادامه با انواع مواد پلاستیکی برای بازیافت بیشتر آشنا می شویم.

پت چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات یا همان پت یک نوعی پلی استر می باشد که از دو نوع مونومر با نام های اسید ترفتالیک خالص همچنین گلایکول تشکیل شده است. این ماده سال هاست که به منظور ساخت ظروف بسته بندی غذایی و منسوجات نساجی به کار گرفته می شود و توانسته به دلیل مزایای بسیاری مانند حمل و نقل راحت، شفافیت، داشتن مقاومت بالا در برابر ضربه، سبک بودن همچنین انعطاف پذیری بالا، نگهداری و حفظ مقدار مناسبی از گازها و رطوبت ایجاد شده توسط مواد نوشیدنی، پایین بودن میزان انرژی در تولید آنها و از همه قابل بازیافت شدن آنها در بسیاری از صنایع دیگر نیز مانند تولید بطری های نوشابه و بطری آب معدنی به کار برده شوند. اما متاسفانه این محصول امروزه بیشترین حجم ضایعات دفعی و زباله ها را به خود اختصاص داده است که با تولید پرک پت هات واش می توانید علاوه بر حفظ سلامت محیط زیست، کسب و کار پر رونقی راه اندازی کنید.

مواد پلاستیکی بازیافتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

اگر دقت کرده باشید، جنس بطری های نوشابه با بطری های شیر و آب معدنی متفاوت است. در واقع، پلاستیک ها و پلیمرها دارای دسته بندی های مختلفی هستند که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل فرایند بازیافت مواد پلاستیکی هم با هم متفاوت است. اولین گروه از پلاستیک ها، پلاستیک های HDPE هستند که ارزش بسیار زیادی در بازیافت دارند و رنگ ها طبیعی است. جالب است بدانید که انواع بطری های شیر، روغن و انواع اسباب بازی ها را از این نوع پلاستیک می سازند.

دسته دوم، پلاستیک های LDPE هستند که انعطاف پذیری بالاتری داشته و ممکن است شفافیت بیشتری نیز نسبت به دسته قبل، داشته باشند. دسته سوم، پلاستیک های PETE هستند که به آسانی بازیافت شده و مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. از این نوع پلاستیک برای بسته بندی های مواد غذایی و انواع بطری ها استفاده می کنند. دسته چهارم، پلاستیک های PVC هستند که بازیافت آنها معمولا با دشواری های زیادی روبرو است چرا که استفاده از آنها برای بسته بندی مواد غذایی ممنوع است. از جمله سایر مواد پلاستیکی می توان به پلی پروپیلن، پلی استایرن و سایر مواد پلیمری اشاره کرد که بازیافت آنها باید مطابق با ترکیب شیمیایی آنها انجام شود.

مواد پلاستیکی بازیافتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

روش های بازیافت مواد پلاستیکی

همانطور که گفتیم، بازیافت مواد پلاستیکی در کشورهای پیشرفته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این بازیافت ها معمولا به سه روش انجام می شود که شامل بازیافت شیمیایی، بازیافت مکانیکی و بازیافت انرژی می شود. بازیافت شیمیایی منجر به برگشت پلیمرها به مواد اولیه خود می شود که این کار بسیار حرفه ای و پر هزینه است. اما بازیافت مکانیکی به معنای جداسازی پلاستیک ها، ذوب آنها و قالب ریزی مجدد آنها می شود. به همین دلیل، فرایند بازیافت مکانیکی پلاستیک ها بسیار راحت تر است. به عنوان مثال، در فرایند بازیافت پلاستیک های HDPE، ابتدا قطعات را خرد کرده و حرارت می دهیم؛ سپس مطابق با نوع محصولی که می خواهیم تولید کنیم، قالب مناسب را انتخاب می کنیم. از این پلاستیک می توان انواع لوله ها، سطل ها و گلدان ها را تولید نمود.

مراحل بازیافت مواد پلیمری و پلاستیکی

بازیافت بازیافت مواد پلیمری و پلاستیکی معمولا از یک سری مراحل شبیه به هم تشکیل شده است. البته ممکن است بر اساس نوع پلاستیک، برخی از این مراحل جابه جا شده یا جایگزین یکدیگر شوند. اولین مرحله از بازیافت پلاستیک ها، جداسازی آنها بر اساس نوع، جنس و رنگ آنها می باشد. پس از آن مرحله بعدی یعنی مرحله شستشو آغاز می شود چرا که ممکن است آلودگی هایی روی پلاستیک ها وجود داشته باشد و محصول تولیدی را نیز آلوده کند. در مرحله بعد خرد کردن مواد انجام می شود چرا که کاهش اندازه منجر به حرارت پذیری بهتر و همگن شدن مواد نسبت به یکدیگر می شود. در آخرین مرحله نیز حرارت دادن و تهیه گرانول انجام می شود تا بتوان با استفاده از آن محصولات جدیدی را تولید نمود.

مراحل بازیافت مواد پلیمری و پلاستیکی

استفاده از روش های نوین برای بازیافت پلاستیک ها

افزایش روز افزون پلاستیک ها در جهان باعث شده است که پژوهشگران به دنبال روش هایی باشند که بازیافت مواد پلاستیکی را سریعتر کند زیرا باعث آلودگی می شوند و استفاده مجدد از آنها به کاهش این آلودگی ها کمک خواهد کرد. همچنین مباحث اقتصادی نیز برای بازیافت پلاستیک ها باید مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل روش های پر بازدهی برای بازیافت پلاستیک و پلیمر ابداع شده است که هر کدام از آنها ویژگی های خاصی دارند. این روش ها معمولا فرایند جداسازی پلاستیک ها را حذف می کنند. زیرا این مراحل بسیار هزینه بر و طولانی است. علاوه بر آن، در روش های نوین، راه حل های جالبی برای بازیافت پلاستیک های سختی ناپذیر ارائه شده است. چرا که این پلاستیک ها را نمی توان به آسانی ذوب کرد. مهمترین مسئله در بازیافت های نوین، توجه به کیفیت محصولات است. بنابراین پلاستیک های بازیافت شده علاوه بر هزینه کمتر، کیفیت بسیار بیشتری نیز خواهند داشت.

نکات مهم برای بازیافت پلاستیک ها

قبل از شروع بازیافت پلاستیک ها بهتر است آشنایی کاملی با انواع پلاستیک ها و پلیمرها داشته باشید. چرا که تنوع این محصولات بسیار بالا است و خواص آنها نیز با هم متفاوت است. این آشنایی از آن جهت اهمیت دارد که هنگام بازیافت مواد پلاستیکی باید ابتدا پلاستیک های مختلف را از هم جدا نمود. بهتر است بدانید که بازیافت پلاستیک ها در هر دسته ای به صورت جداگانه انجام می شود؛ به عنوان مثال پلاستیک های پلی پروپیلن را با هم و پلاستیک های پلی اتیلن را نیز با هم بازیافت می کنند. یکی دیگر از نکات مهم برای بازیافت پلاستیک ها، شستشوی دقیق است. در صورتی که عملیات شستشو به خوبی انجام نشود، ممکن است مواد سمی و آلودگی های مختلف وارد چرخه بازیافت شود. علاوه بر آن، ممکن است به همراه پلاستیک، سایر مواد مانند فلز، شیشه و کاغذ نیز وارد فرایند بازیافت شوند؛ پس به این نکته نیز توجه داشته باشید.

نکات مهم برای بازیافت پلاستیک ها

بهترین روش بازیافت بطری های پت

بیشتر کسانی که به بازیافت بطری های پت اقدام می کنند به اشتباه تصور کرده که تمام بطری های مواد شوینده پی وی سی هستند و بطری های نوشیدنی همگی از پت هستند و بدون در نظر گرفتن ظاهر و نوشته های بطری اغلب بطری های و قوطی های مواد شوینده را دور ریخته و مورد بازیافت قرار نمی دهند در صورتی که بهتر است بدانید برخی بطری شامپو ها و مایعات ظرفشویی از پت تهیه شده اند و حتی کلمه پت بر روی بطری ها درج شده است همچنین با نگاه کردن به ته بطری خواهید فهمید که اگر به شکل خطی باشد از جنس PVC است و اگر شکل نقطه ای داشته باشد از جنس پت می باشد.

خرید و فروش پت های بازیافت شده

اگر شما به دنبال خرید پرک پت هات واش و یا فروش پرک پت هات واش هستید می توانید با این مجموعه در ارتباط باشید تا پرک آسیاب شده را همراه با در و لیبل و یا بدون در و لیبل، شستشو شده به روش سنتی را زیر pmm 200 500 و 1000 به صورت نقد از شما خریداری کنیم. اگر هم می خواهید پرک پت هات واش مرغوبی را تهیه کنید به شما اطمینان می دهیم که فعالان این بازرگانی می توانند با کیفیت ترین پرک پت هات واش را با حداقل افت، همراه با ارائه تخفیف رطوبت به شما عرضه کنند. ما خریدار هر تناژی از پت پرسی و انواع ضایعات پت، پرک پت و هر نوع شکل دیگری از پت در هر نقطه ای از ایران هستیم و خرید خود را به صورت نقدی و یا مدت دارد انجام می دهیم.

این گروه بازرگانی به عنوان بزرگترین شرکت خرید و فروش پرک پت هات واش تمام عملیات صادرات نظیر تحقیقات بازرگانی، نقل و انتقال فیزیکی کالا و دیگر کارهای لازم را با عقد قرارداد با واحدهای تولید کننده پرک پت انجام می دهد. زیرا بازیافت بطری های ضایعاتی نه تنها سلامت محیط زیست را به دنبال دارد بلکه می تواند یک منبع درآمد برای بسیاری از اقشار جامعه به حساب آید. بنابراین ما می توانیم مواد اولیه واحدهای تولید کننده بازیافت پت را تامین کرده و آموزش های حرفه ای را در جهت بالا بردن ارزش افزوده به شما ارائه دهیم. همچنین این توانایی را داریم تا در کمترین زمان ممکن، شما تولید کننده گرامی که در کار بازیافت پت فعالیت می کنید را به کارخانجات الیاف معرفی کنیم و شما را به سود قابل توجهی برسانیم. از طرفی فروش پت دابل هات واش بدون چربی با pmm زیر 500 و همچنین رطوبت کمتر از یک درصد به همراه داشتن تنها 15 درصد رنگ آبی روشن به منظور تولید الیاف در منسوجات پارچه های پلی استری از جمله خدمات ما می باشد.